Generalforsamling 2017
Indhold:
- Indkaldelse med dagsorden.
- Formandens beretning for 2016
- Referat fra mødet 27. feb. 2017
- Underskrevet årsregnskab for 2016 og budget for 2017.
De tilsvarende oplysninger for 2018 kan ses her.
SKOVHUSETS VENNER
Der indkaldes til foreningens ordinære generalforsamling
Mandag den 27. februar 2017 kl. 19.30 i Skovhuset ved Søndersø
med følgende
Dagsorden
- Valg af dirigent. og referent
- Beretning fra bestyrelsen om foreningens virksomhed i det forløbne år.
- Fremlæggelse af det reviderede årsregnskab til godkendelse.
- Indkomne forslag.
Forslag fra bestyrelsen: Bestyrelsen foreslår at medlemskontingentet fra 1.januar 2018 bliver på 350 kr. og 250 kr. for pensionister og unge under uddannelse.
Forslag fra medlemmerne, der ønskes sat til afstemning på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen skriftligt i hænde senest 14 dage inden generalforsamlingen. Eventuelt indkomne forslag offentliggøres på hjemmesiden senest 8 dage før generalforsamlingen. - Behandling af budget og fastsættelse af kontingent efter bestyrelsens forslag
- Valg af formand. David Holst er ikke på valg.
- Valg af bestyrelsesmedlemmer. Helle Kasarab og Peter Bilby er på valg og er villige til genvalg. Gitte Blom er på valg, men ønsker ikke genvalg. Bestyrelsen anbefaler, at den nuværende bestyrelsessuppleant Jesper Christensen træder ind i bestyrelsen i stedet for Gitte Blom.
- Valg af 2 bestyrelsessuppleanter. Tina Porsbak er på valg, men ønsker ikke genvalg.
- Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant. Marcel Wennerwald ønsker ikke genvalg som revisor og Kirsten Schiødt ønsker at træde tilbage. Bestyrelsen anbefaler, at den nuværende revisorsuppleant Poul Bønsøe erstatter Marcel Wennerwald som revisor.
- Eventuelt
- Bortlodning til medlemmer af indkøbt kunst, bøger m.v. Kun medlemmer med stemmeret kan deltage i bortlodningen.
På generalforsamlingen træffes beslutningerne ved simpel stemmeflerhed uanset de fremmødtes antal.
Bemærk at ovenstående dagsorden erstatter den i SkovhusNyt nr.1/2017 publicerede, idet det har været nødvendigt at rette pkt. 9.
. DH/09.02.2017
Formandens Beretning for 2016
Som jeg også gjorde sidste år, har jeg struktureret min beretning ud fra foreningens formålsparagraf. Her er der i 5. punkter, angivet eksempler på, hvilken støtte vores forening kan yde til Skovhuset – altså også en række målepunkter for årets indsats til støtte for Skovhuset.
Ét af disse 5 punkter er -
Frivillig arbejdskraft gennem værtsordningen, driften af Skovhusets cafe i åbningstiden og ved diverse arrangementer i Skovhuset.
Jeg synes at støtten fra foreningens mange frivillige bør nævnes først, da den er helt essentiel for Skovhusets drift.
Det er glædeligt at kunne konstatere, at ca.10 % af vores godt 900 medlemmer stadig påtager sig at være værter ved de skiftende udstillinger. Her skal man både skal være vært i traditionel forstand for husets gæster, men også kunne mestre de forskellige transaktioner ved skranken. Ja, selv da der med kort varsel sidste sommer blev besluttet at udnytte husets ledige kapacitet i sommersæsonen, så var det muligt selv i juli at organisere værtsdækningen af udstillingen. Så tak til alle jer værter og en særlig tak til trioen Ellen, Helle og Arne, for deres arbejde med hele tiden at holde øje med vagtskemaet og sørge for den nødvendige bemanding.
Også trioen Pia, Karin og Karen, der driver caféen takker jeg meget. Fra min bestyrelsespost i Skovhuset ved jeg hvor godt overskuddet af driften af caféen skæpper i Skovhusets driftsregnskab.
Vores medlemmer har også i det forgangne år påtaget sig adressering og udbringning af SkovhusNyt. Det er en stor hjælp i disse tider, hvor den traditionelle postudbringning efterhånden er ganske beskeden og usikker på trods af de meget betydelige portoudgifter.
Britta og Beth er heldigvis fortsat med at arrangere ture for vores medlemmer til interessante og ikke helt så kendte kultursteder:
I februar besøgte 27 Skovhusvenner Bronzestøber Stine Ring Hansen i Rådvad.
I maj blev et lignende antal Skovhusvenner guidet langs Kalvebod Brygge, hvor man beså de mange nye bygninger der og hørte om fremtidsplanerne for denne del af København.
I september viste Karin Harsboe, der blandt andet udstillede i Skovhuset i foråret, rundt i Kunstakademiets afdeling for 3D kopiering blandt andet indenfor keramik.
I november gik årets sidste tur til Bruun Rasmussens auktioner i Nordhavn. Der fik man en fin gennemgang af husets virke samt et let traktement for de 39 deltagere.
I vil måske undre jer over, at disse udflugter ikke figurerer i vores regnskab. Det skyldes, at vi har aftalt med Beth og Britta, at de budgetterer turene under forudsætning af et bestemt antal deltagere og kun i det tilfælde, at der kommer færre tilmeldelser end forventet, står foreningen dem bi med at dække underskuddet. Der er altid fuld tilslutning til turene, så de hviler økonomisk i sig selv, og det er jo flot. Det glæder mig at se, i fortsætter her i 2017 med en tur til Majkat i marts.
I september stod Jens Ludvig og Troels for en meget vellykket rejse til Toscana. Især fremhævede deltagerne udflugten til Sienna, hvor man takket være en meget velorienteret i byen boende dansk guide fik en enestående skildring af byens historie og kultur og de nutidige sociale og politiske forhold i landet. En stor oplevelse var det også at besøge Asger Jorns hus i Albisola – en naturlig udløber af Jorn-udstillingen i slutningen af 2014 og de efterfølgende udstillinger af Cobra-malerne i Skovhuset. Tak til de to rutinerede rejsearrangører, som jeg mener vil annoncere en ny kunstrejse i år i næste nummer af SkovhusNyt.
Til sidst vil jeg også takke Anni, Karin og Knud Erik, som skiftes til ugentligt at komme til Skovhuset for at stemme kassen af med ugens indbetalinger ved skranken, konterer beløbene og sætte pengene i banken. Det kan vi alle glæde os over – også Skovhusets revisorer siger de selv.
Et andet af de 5 målepunkter er -
Køb af kunst udstillet i Skovhuset
Vi har brugt 66.300 kr. til kunstkøb i de 4 udstillinger, som det har været muligt at købe kunst fra i Skovhusets 5 planlagte udstillinger i år. Skovhuset får en provision på 30% af kunstværkerne, der købes på deres udstillinger, så ved disse køb giver vores forening et bidrag på ca. 20.000 kr. til Skovhusets drift.
På den improviserede udstilling i juli under titlen ”Lej en væg”, købte vi 6 værker for 18.000 kr.
I min beretning sidste år nævnte jeg, at Skovhuset havde besluttet, at der hvert år skal være en udstilling af én internationalt kendt kunstner samtidigt med at antallet af udstillinger i 2016 skulle reduceres til 5 og i 2017 og fremover yderlige reduceres til 4. Vi måtte derfor se i øjnene, at vi i fremtiden også kom til at købe kunst til udlodning andre steder end ved udstillingerne Skovhuset. Vi har derfor brugt 7.000 kr. til kunstindkøb hos lokale kunstnere og årets kunstindkøb er derfor blevet til i alt 91.300 kr.
Et tredje af de 5 målepunkter -
Kontante tilskud til de kunstneriske aktiviteter
Som jeg nævnte i min beretning sidste år indgik vi en aftale med Skovhuset i slutningen af 2016 om at vores støtte i højere grad skulle reflektere en kompensation på de manglende entréindtægter, som skyldes, at vores medlemmer kommer gratis ind til Skovhusets ordinære udstillinger og til halv pris til særudstillingerne – en praksis der naturligvis vil fortsætte fremover. Vi blev derfor blevet enige om en tilskudsmodel, der først og fremmest består af et årligt tilskud til Skovhuset på 100 kr. for hvert medlem af foreningen pr.1. juli i det pågældende år. Tilskuddet til Skovhuset var i år på 86.500 kr. Herudover har vi her sidst på året givet Skovhuset et ekstraordinært tilskud på 20.000 kr. mod at næste års ordinære tilskud reduceres tilsvarende.
Vi har endvidere givet et tilskud 15.000 kr. til en koncert arrangeret af Skovhusets musikudvalg.
Så alt i alt har vores økonomiske støtte til Skovhuset i 2016 været på godt 140.000 kr. svarende til to tredjedele af jeres kontingenter.
Forening har betalt ca. 26.000 kr. svarende til 70% for trykningen og distributionen af SkovhusNyt. Denne procentsats reflekterer at SkovhusNyt primært er et medlemsblad, men også er et udstillingskatalog for Skovhuset.
4. Diverse
Årets kunstner- og lyrikerpris
Søndag den 25. september fejrede vi uddelingen af årets kunstner- og lyrikerpris.
Årets Skovhuskunstner blev billedkunstneren Gunnar Nielsen, der havde en separatudstillingen ”Status 2” i Skovhuset i november-december 2015, som vi også kender så godt som underviser i Skovhusets grafiske værksted.
Årets Skovhuslyriker blev Mikkel Rahbek. Hvedekorns redaktør Lars Bukhdal havde som sædvanlig hjulpet os med at udvælge kandidaterne til lyrikerprisen og støttede udnævnelsen i Skovhuset både fagligt og underholdende.
Medlemstal og markedsføring
Medlemstallet var på godt 900 ved årsskiftet – et antal jeg synes vi kan være tilfredse med. I min beretning for to år siden sagde jeg, at medlemstallet så ud til at have stabiliseret sig ved 800 medlemmer og det er jo glædeligt, at det ikke helt kom til at passe.
Vi har fortsat med at markedsføre os ved at holde medlemsbrochuren opdateret og placeret den synligt på relevante steder i kommunen. Vi fører et idékatalog om markedsmæssige tiltag, som vi jævnligt gennemgår og opdaterer ved vores bestyrelsesmøder. Vi er synlige gennem SkovhusNyt, der ud over foreningens medlemmer, sendes ud til 160 relevante institutioner og personer.
Atter i år vil jeg appellere til jer alle om at sprede kendskabet til Skovhuset og agitere for medlemskab af foreningen.
Bestyrelsen
Som det fremgår af dagsordnen, så ønsker Gitte ikke genvalg til bestyrelsen og Tina ikke genvalg som bestyrelsessuppleant. Ærgerligt, tænker jeg som min første reaktion, for det er sådan en glimrende bestyrelse, der arbejder så godt sammen. Gitte har især taget sig af administrationen af vores medlemmer og for Tines vedkommende har vi den praktiske regel, at suppleanterne deltager i bestyrelsesarbejdet på lige fod med den øvrige bestyrelser. Så tak til jer begge for jeres gode indsats, som jeg vil savne.
Men på den anden side løser Gittes fratræden et problem, som jeg også har nævnt for jer de foregående år, nemlig kontinuiteten i bestyrelsesarbejdet. Det er jo således, at man ifølge vores vedtægter ikke kan sidde i bestyrelsen mere end 6 år i træk. Så hvis der ikke sker en løbende udskiftning af få bestyrelsesmedlemmer, så skønner vi, at der kan komme for stor diskontinuitet i bestyrelsesarbejdet.
Men efterlevelsen af ønsket om kontinuitet i bestyrelsesarbejdet med en løbende udskiftning af bestyrelsesmedlemmer medfører også, at vi hele tiden må holde øje med om der er mulige kandidater. Så hvis I er interesserede i foreningens fortsatte trivsel, så må I henvende jer til os, såfremt ønsker at opstille og deltage i bestyrelsesarbejdet.
Før jeg slutter, så lad mig lige fortælle om en opgave, vi beskæftigede os med ved hele to bestyrelsesmøder i efteråret. Vi var blevet inviteret til et seminar i november med titlen ”Skovhusets fremtid – på kort og langt sigt” og blev opfordret til at komme med input til mødets dagsorden. Vi afleverede så en række begrundede forslag om både Skovhusets formål, dens bestyrelse og daglige ledelse og drift. Seminaret blev udsat og afholdt den 04.02.17. referatet ses på Skovhusets hjemmeside.
Året 2016 synes jeg er gået godt for foreningen, der har ikke været særlige vanskeligheder eller ubehagelige overraskelser. Jeg håber, at min beretning har givet jer samme indtryk.
Referat fra generalforsamlingen
Referat af Skovhusets Venners generalforsamling den 27. februar 2017
Dagsorden for generalforsamlingen har været offentliggjort i SkovhusNyt 01/2017.
Årsregnskab for 2016 og budget for 2017 blev uddelt ved indgangen.
Referatet og vinderlisten fra udlodningen af indkøbte kunstværker i 2016 vil ligge som bilag på Skovhusets hjemmeside under Skovhusets Venner/Generalforsamling
I mødet deltog 98 medlemmer
Formanden David Holst bød velkommen, hvorefter vi sang ”Når vinteren rinder i grøft og i grav”.
1. Valg af dirigent og referent
Erik Hibbe blev valgt som dirigent og Troels Raadam som referent. Dirigenten erklærede generalforsamlingen rettidigt indkaldt og gav derefter ordet til formanden David Holst.
2. Beretning fra bestyrelsen om foreningens virksomhed i det forløbne år blev afgivet af formanden Beretningen blev godkendt uden bemærkninger. Formandens beretning vil ligge som bilag på Skovhusets hjemmeside under Skovhusets Venner.
3. Fremlæggelse af det reviderede årsregnskab til godkendelse
Regnskabet blev gennemgået og kommenteret af foreningens kasserer Lars Mathiesen
Regnskabet er godkendt af bestyrelse og revideret uden bemærkninger af foreningens revisorer.
Indtægterne er steget primært på grund af øget medlemstilgang til ca. 900 medlemmer.
Udgifterne stammer primært fra direkte tilskud til Skovhuset, SkovhusNyt, som både er medlemsblad og udstillingskatalog og et stort beløb til kunstindkøb til udlodning blandt medlemmerne.
Årets resultat er tæt på det budgetterede underskud, besluttet af bestyrelsen for at nedbringe foreningens formue.
Årsregnskabet blev godkendt.
4. Indkomne forslag
Der var indkommet et forslag. Bestyrelsen foreslår at medlemskontingentet fra 1. januar 2018 forhøjes med 50 kr. til 350 kr. og 250 kr. for pensionister og unge under uddannelse.
Hovedbegrundelse var at skabe balance i foreningens regnskab og stabilisere formuen omkring kr. 85.000.
Fra salen blev der udtrykt bekymring om tab af medlemmer og indtægter, hvis kontingentet sættes op samtidig med der bliver færre udstillinger. Andre mente ikke forhøjelsen ville være afskrækkende. Det blev også anført at man med et medlemskab har lov til at tage medlemmer af husstanden med til udstillingerne.
Forslaget blev sat til afstemning (håndsoprækning) og vedtaget med et meget stort flertal.
5. Behandling af budget og fastsættelse af kontingent efter bestyrelsens forslag
Kassereren gennemgik budgettet for 2017, hvor der igen forventes et underskud på driften og dermed også en reduktion af egenkapitalen til ca. kr. 85.000.
Da det ikke forventes, at der kan købes kunst på samtlige udstillinger, er der kun afsat kr. 50.000 til kunstindkøb, men til gengæld afsættes kr. 45.000 til støtte af særlige aktiviteter.
Budget blev herefter godkendt.
6. Valg af formand. David Holst er ikke på valg.
7. Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer for en toårig periode:
Helle Kasarab og Peter Bilby (begge genvalg) og Jesper Christensen.
8. Valg af 2 bestyrelsessuppleanter
Ella Ulbak og Hanne Winther
9. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant Revisor: Poul Bønsøe og Troels Raadam. Revisorsuppleant: Forblev ubesat.
10. Eventuelt.
Formand for Skovhuset Henning Bek takkede Skovhusets Venners bestyrelse og for deres meget store indsats for Skovhuset.
Et medlem bad om at der blev købt nogle flere puder til stolene
Formanden takkede Gitte Blom for hendes store indsats gennem 4 år bestyrelsesarbejde og Tina Porsbak for hendes energi i arbejdet som suppleant.
Underskrevet årsregnskab for 2016 og budget for 2017